2008-12-04

MMO

MMO(G) - Massive Multiplayer Online Game azaz az online többszereplős játékok, mint az e-republik is, amit nemrég óta próbálgatok (régebben játszottam a Jennifer Governmenttel is, de az valahogy elfelejtődött, meg tegnap este belekóstoltam a SimCountry-ba is, ami reggelre kelve rögtön pénzt kért volna a folytatásért). Tegnap este kíváncsiságból utánanéztem, hogy milyenek vannak - még annál is több, mint azt gondoltam. Nekem elsőre csak a Second Life jutott eszembe, amit személyesen nem ismerek, de talán a legtöbbet lehet olvasni róla mindenfelé, nemcsak az online hírforrásokban. De a zsáner messze nem ebből áll és nem is ezzel kezdődött - ha egyáltalán lehet kezdetekről beszélni. Hiszen a régi MUD-ok (Multi-User Dimensions) tekinthetők a közvetlen elődöknek, és csak szóhasználat kérdése, hogy ezekből mikor lettek MMORPG-k (Massively Multiplayer Online Role Playing Game), és a szerepjátékok mikor fajzottak el stratégiai, lövöldözős, sportos és manager-típusú játékokba...

Az alapvető típusok a stratégiai (valósidejű és körökre osztott); a sport-témájúak (hoki, foci), az autóversenyzősök, a táblás játékok online multiplayer verziói (én pl. Catanozni szoktam egy helyen), a manager/tycoon típusú ahol egy cégtől akár egész bolygóig terjedhet az igazgatandó terület (Sim), a social típus, ahol átfed a játék vagy meglévő vagy erre alapított online közösségekkel, és az ún valós világ szimulációk, ahol a valóság több-kevesebb részletességgel felépített másában kell a játékosnak elboldogulnia. A játékok többsége mára már vagy részben vagy egészében fizetős formában működik, pont a nagy játékoslétszám miatt egyre kevesebb játék tudja akár reklámokkal is kitermelni a költségeit. Vannak konkrétan havi vagy más többé-kevésbé rendszeres adományokat igénylő játékok, vannak, ahol a játék bizonyos magasabb szintjei már csak pénzért elérhetőek, vannak, ahol bizonyos funkciókat csak megvenni lehet, és ez eléggé ki is termelte a játékok 'alvilágát' is, ahol a valóság öszefonódik a virtuálissal, ahol érték lesz egy magasabb szintű játékos belépőkódja, ahol valódi barátságok és ellenségességek születnek a játékbeli történésekből, és bizony hallottam már olyant is, hogy valaki a pénzét nem alkoholra, szerencsejátékra vagy lóversenyre szórta el, hanem MMOG-ra... persze vannak free játékok is, és a fizetősök egy része is játszható közel ingyenesen, de ahogy elnéztem, nem ezeknek a száma nő.

Amúgy meg érdekelne, hogy az olvasóim közül játszik-e valaki és milyen ehhez hasonló játékot, vagy ismeri valamelyiket, és hogy mi róla a véleménye. Nyugodtan lehet mondani akár névtelenül is. :-)

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Én néha szoktam Honfoglalózni, az még szerencsére ingyenes. De már elég régen játszottam. Nem az igazi, amióta nem megy végig a harc és nem kell egyvalakinek elfoglalni az országot. Fizetős játékkal nem játszom, mert felesleges.