2008-03-17

Teszkó gazdaságos post

Megnyílt a teszkó. Kis, unalmas városomban ez nagy esemény; a konkurens cégek megnyitása is az volt, de valahogy a teszkó, az más, az fogalom. Ne nevessen, aki nagyvárosi, de itt sokaknak ez A minőség és A választék. Még a választék-dologban egyet is értek, főleg ha pár évvel ezelőttre gondolok összehasonlításképpen, de hogy ez legyen a minőség szinonímája… hát hiszen értem én, a sarki közértben egy üveg olívaolaj porosodik vagy öt éve, a zöldséges akkor hozna nekem avokádót, ha megvenném az egész rekeszt, mert máskülönben nem fogyna el, és pékáruból is a spár sajtos stanglija a csúcs. Illetve… azért próbálkoznak néha, elvégre helyben sütik a dolgokat, én meg lelkesen próbálkozok az ilyen-olyan magos-rozsos-akármis kiflikkel, illetve próbálkoznék, mert mire a pénztárhoz érek velük, addigra már senki nem tudja, hogy mi az, a pénztárosnő kétségbeesve keresi, hogy van-e kódja és mi az, én meg süllyedek elfele a mögöttem sorbanállók szempillantásainak kereszttüzében, hogy mit tartom fel a sort ilyen nagyvilági hívságokkal, nem jó nekem is a vizes zsömle meg a száraz kifli (jó kérdés lehetne, hogy a kiflit hogyan lehet frissen szárazra sütni)? Itt meg most válogathatok a pékáruból – jó volt az olívabogyós bagett, vajon hányszor látok még itt ilyent? -, a teszkó gazdaságos olívaolaj mellett ott van a krétai szűzies is – gondolom amíg el nem fogy ez a szállítmány -, egész tűrhető a zöldséges részleg – bár a bezacskózott ’friss’ mentától meg rozmaringtól majdnem lefordultam a lábamról; azért csak vidéken vagyunk, aki friss fűszernövényeket használ, annak ott nő cserépben vagy a kertjében, ez nem egy aszfaltdzsungel - és hatféle milford gyümölcstea is van. No meg tömeg, persze, hát nem is számítottam másra. Az más kérdés, egy pár hét-hónap és kialakul, hogy ki hová jár, mi éri meg neki, és hogy túlélik-e a kis éjjel-nappali boltok a két nagy hajnaltól estig tartó, 7/7 nyitvatartását. Sajnos nem hiszem.

Tanulság? Az nincs. Illetve amíg a boltban dodzsemeztünk a bevásárlókocsival, néhányszor eszembe jutott, hogy reklámoknak ellenállás ide vagy oda, azért nagyságrendekkel többet vásárlunk, mint gyerekkoromban. Egy részét el is fogadom – csak jobb az olívaolaj a zsírnál, meg hasonlók – de van benne egy csomó olyan is, ami nem létszükséglet, ami kiváltható lenne mással, ami egyszerűen felesleges. Sok egyszerűen. És halmozódik fel, és időnként ki kell dobnom molylepkés műzlit, avas mákot, apróra tört almaszirmot, kiszakadt sütőport, afene se tudja még mit. Gyerekként eldöntöttük mit főzünk, megvettük a hozzávalókat, és csak néhány hosszútávra tárolt ételféle volt a spájzban. Nem emlékszem, hogy ennyi kaja lett volna otthon, és ha véletlenül ki kellett dobni valamit, mert megromlott, az a háziasszony szégyene volt. Pedig nem ettünk kevesebbet! De azt máshogyan, gazdaságosabban talán, és persze kisebb változatossággal. Most válogatok, hogy a salátámra melyik olajat öntsem, de ehhez mindháromnak ott kell álllnia a spájzban. Régen ez eszembe se jutott, nem is juthatott.

4 megjegyzés:

Gyorgyi írta...

Nemsokára ide is jön Tesco, már a helyük megvan. Én kimondottan rühellem, mert szerintem csak a forgalmat növeli meg a városban, ide fog autózni bevásárolni fél Nógrád megye és Szlovákia. A választékkal kapcsolatban már szkeptikus vagyok, eddig 5 élelmiszerlánc nyitott üzletet a városban, kezdetben mindenhol ezerféle választék volt, aztán egy félév múlva már csak vizes zsemle és száraz kifli. Úgy látszik, a többség csak azt viszi.

Névtelen írta...

Itt, Szegeden minimum három Tesco van (háromról tudok), plusz Cora, Lidl, lesz Aldi is... Én nem vagyok ellene, kifejezetten praktikus. A Lidl itt van tőlünk két utcányira, mellette egy Penny, de mindkettő megél, és nem gyilkolták le a kisboltokat sem. Én is kisboltba megyek, ha csak egy-két dologra van szükségem, és azt gyorsan, de komolyabb bevásárlásokhoz inkább a nagyokat választom.
Fehérváron is van vagy kettő darab Tesco, az egyik tőlünk két házzal odébb. A közvetlenül mellette lakók aláírást gyűjtöttek ellene, de szerintem nem jártak rosszul. A Tesco építetett nekik egy parkolót és egy "eukonform" játszóteret, jóval kulturáltabban fest a környék, mint azelőtt.
Szerintem a kezdeti fellángolás után, az újdonság varázsának elmúltával beáll a Tesco generálta forgalom egy köztes, nem zavaró szintre.

Quicksilver írta...

A helyzet az, hogy egy ilyen helyre bemenve elég rövid idő alatt nemcsakhogy akut tömegundorom támad, de általában is rádöbbenek a modern világ ezerféle bajára-problémájára. Valahogy ott sűrítve vannak.

Vagy én öregszem. :-)

Névtelen írta...

A tömegtől én is irtózom, de a kisboltban is összetömörülünk, mint a heringek... Ennek a legjobb elkerülési módja az, ha este tíz után megyünk a Tescóba. Akkora már lefut a koraesti roham (mindenki elment Barátok köztöt nézni...), alig lézeng valaki. Persze ehhez kell egy nonstop Tesco.