2008-02-11

Kék ősrobbanás - revisited


Ma, 2008-ban, azaz többezer év fejlődése, alkotásai, nagy gondolkodói és kis ötletelői után, a világon eddig élt cca. 100 milliárd ember után, a képalkotás-festészet-fotográfia fejlődésének minimum ugyanennyi ideje után közel lehetetlen valóban eredeti ötlettel előállni. A valószínűsége nem nulla, de igencsak kicsi, és most nem akarok valószínűséget számolni rá, mert lényegtelen a pontos szám. A dologgal már sokszor szembesültem, ha nem is fényképezés témakörében, de a fórumos viták igen nagy százaláka lyukadt ki ide; hogy ezt vagy azt már valaki felfedezte, kigondolta, megvalósította, ráadásul az adott dolog/téma valakinek biztosan a szakmája, azaz részleteiben ért hozzá, ismeri nemcsak az érveket, de az axiómákat, tételeket, részleteket is – és ezt bármikor az orrod alá is dörgöli a vitában. Hogy nem vagy eredeti, hogy ezt már kitalálták, hogy ez nem a te érved, hogy ez nem a te ötleted. És igaza is van. Tudom. Innen indultam ki. Hogy nincs olyasmi, amit még nem találtak fel/ki, csak olyasmi, amiről én még nem tudom ezt. Ettől közhely a spanyolviasz. És azt is tudom, hogy ha kitalálok valamit, akkor azt biztos láttam valahol, vagy olvastam róla, vagy meséltek róla, de kizárt, hogy olyan eredeti legyek, hogy ezt magamtól találjam ki. A tudatalattim elrakta valahol, valamikor, én meg azt hiszem, hogy milyen ötletes voltam. A szimbólumok meg pláne ott laknak a tudatalattimban, elvégre ezredévek óta mindenkiében ott laknak, és időnként előjönnek. Ez van. Nincs eredetiség mára már, mindennek van/volt előfutára, előzménye, előképe, elődei, alapmintája, akármilye. Lazán kapcsolódik ide, de azért megjegyzem; ezért szaporodnak biztos a szabadalmak, copyrightok, patentek is.

A képen alumínium C-szelvények láthatóak párosával összefordítva, egy sötét raktárban egymásra rakva, és hosszában belefényképezve az egyetlen ablakkal szemben. Én kék ősrobbanásnak neveztem el a képet, de ha rákeresnék – nem teszem – biztosan találnék olyan képeket, amelyeken ez vagy ilyen dolog lenne látható. Elgondolkodtam. Zavar ez engem?

Nincsenek megjegyzések: