2008-02-11

Szimbólumok II.


Tudatosan szimbólumokat használni fényképen mindig minimum kétesélyes. Vagy mesterségesnek tűnik, megalkotottnak, erőltetettnek; vagy észrevehetetlen, annyira finom utalás, hogy elsiklanak felette. Ráadásul az emberek, a látásmódok, az egyéni érzékenységek annyira különböznek, hogy ugyanaz az ábrázolás az egyiknek durván erőltetett, a másiknak tudatalatt hat, a harmadiknak finom, képi tréfa. Vagy bármi más ezek között, akár ezeken felül is.

Ez a gyűrű, a szív, a zsoltár töredékével együtt nekem egy többrétű ábrázolás. Olyan asszociációk vannak benne, amik szerintem senki másnak nem mondanak semmit, amiket senki nem tudna felfedezni sem; amikhez kell az én gondolkodásmódom, a tudatalattim, az olvasmányélményem, és általában az egész lényem. Nyilván mindenkinek mond valamit a kép – a szimbólumok itt nagyon erősek, a lehetséges asszociációk sokrétűek, a kép egyszerűsége mellett is igencsak összetett. Így mindenki szíve kedvére – pun intended – fedezheti fel benne azt, ami hozzá, neki szól. Márpedig ez a konkrét szimbólum kevés emberhez nem szól.Sőt, annyira túlhasznált szimbólum, hogy általában már inkább a giccset súrolja. De szerintem ezt sikerült elkerülnöm.

Érdekelnek a szimbólumok, szeretem is használni őket, meg alkalmanként használom őket nem szándékosan is, de néha bizony félek is tőlük. Jungi, freudi, hasonló értelmezések sejlenek fel a tudatom szélén, és a tudatos énem nem mindig szereti ezeket. Túl mélyről jönnek és/vagy túl mélyre mennek. A tudatos elme egy mély szakadékba néz, amikor egy szimbólumot lát. Vagy a fellegekbe, és az még a jobbik eset. Az egyik az önismeret, a másik a vallás. Ez a kép mindkettőt látja, talán ezért ritkaság, talán ezért szerettem meg azonnal és fenntartások nélkül.

update:
Orrom alá lett dörgölve, hogy a karika-szívárnyék nem az én ötletem, és rákeresve kénytelen vagyok rájönni, hogy ez meglehetősen így van. A találatok számából akár még elcsépeltnek is mondhatnám, bár ezesetben érdekes, hogy még nem találkoztam vele. Mindegy, nekem így is tetszik. Sőt, csakazértis. 

Nincsenek megjegyzések: