2008-11-04

Politikai címkék

Reggel, félfüllel elkaptam egy pillanatra egy nyitva felejtett rádiót, amiben pont azt találták mondani, hogy a magyarok többsége (48 % ha jól emlékszem a számra - hülyén hangzik, hogy ez többség, de ebbe csak utólag gondoltam bele) Obamát támogatná, ill. rá szavazna. Gyorsan el is morfondíroztam ezen, lévén, hogy kishazánk sem a tömeges liberalizmusról, sem a bőrszínbeli toleranciáról nem híres, hogy akkor ez mégis hogy lehet. No persze az biztos, hogy szeretjük máséval verni a csalánt, azaz legyen csak az usának néger elnöke, mondhatni 'megérdemlik'. Megjegyezném, szerintem jobb választás lenne Obama egy csomó okból, amiket nem sorolok fel, mert én azért viszonylag követtem a kampányukat, tehát tájékozottságban mondhatni diszkvalifikáltnak érzem magam az átlag magyar állampolgárokhoz képest, akik közül 43 % tudja, hogy mely párt kormányozza Magyarországot (Szellemi nagyhatalom), és feltehetően az amerikai elnökjelöltetkről sem tud túl sok mindent (mondom, általában). Tehát a kérdés az, hogy miért választana Mo. többsége egy néger jelöltet, mikor itthon a rasszizmus gyakorlatilag csúcsokat döntöget, a vetélytársa meg egy keményvonalas konzervatív.
Gyanítom ugyanis - és ezen morfondíroztam el jó sokat - hogy az átlagmagyarnak fityfenét sem mond az a politikai címke, hogy 'republikánus', mivel ez nálunk nem létező... illetve nagyon nem használt címke. Az átlag magyar szerintem nem tudja besorolni a két elnökjelöltet a megszokott magyar kategóriákba, úgymint bal-jobb, liberális-konzervatív, meg középutas-szélsőséges. Innen nézve, és felületesen nézve ugyanis a két jelölt eléggé hasonló dolgokat mond. Tudom, ez főleg azért van, mert a) egyik sem szélsőséges, és b) az ameriakai politika tök más törésvonalakon mozog, mint a mi problémáink. Azaz ami nekünk pl. lényeges lenne, abban eléggé hasonlóak, ami nekik fontos, és eltérnek benne, az meg nekünk nem létfontosságú kérdés. Mi az, teszi fel a kérdést magában az átlagmagyar (aki persze nem létezik, csak mint statisztika) hogy demokrata? Hááát... izé, szóval az olyasmi, amiért mi itt 'küzdöttünk', ami valami homályos szabadságeszményt jelképez, ami nem a szocializmus, nem az oroszok, hanem a 'fejlett nyugat'. Szinte bztosra veszem, hogy ha megszorítanánk a mi átlagmagyarunkat egy definícióért, ennél sokkal töbet nem nagyon bírna kipréselni magából. Tehát demokratának lenni jó dolog, mert az egy jó dolog.
No de mi a fityfene akkor a republikánus? Ezt a címkét mi nem használjuk, a mi politikai kultúránknak (hah! Le mertem írni) nem szerves része. Ha egy magyar elkezdi végigondolni, hogy mit is jelenthet a szó, akkor csupa negatív konnotációja juthat eszébe, úgymint People's Republik of China, meg a környéken a hasonlóak, akik szeretik republiknak mondani magukat. Hol is jutna eszébe, hogy a szó köztársaságot jelent, vajon hányan tudnák a politikai palettán jól elhelyezni? Azaz a szavak, a politikai címkék összecsapásában nálunk bizony a demokrata a nyerő.
Nyilván persze más is szól a magyar gondolkodásban Obama mellet; fiatalabb, életrevalóbbnak tűnik (nálunk azért a 100 éves párttitkárok eléggé megutáltatták velünk az öreg politikusokat), sokkal többet szerepel a médiákban, és ez lényeges, hogy a bulvármabb médiákban is, az ilyen-olyan ügyeivel; nyilván ezt is akarta McCain ellensúlyozni Palinnal, de ez mondhatni nem annyira jól sikerült, mert ugyan ő is szerepel a bulvárhírekben, de sokkal kevésbé pozitív képpel... és bizony tetszik-nem tetszik, a bulvármédia töb embert ér el, mint a komoly, megfontolt, átgondolt írások... már amennyire ilyenek vannak nálunk... na jó, legyenek, külföld tekintetében talán kevésbé elfogult-elvakult a magyar sajtó, igaz elég keveset is foglalkozik a külfölddel. A programjukat direkt nem hozom fel, az átlag magyar embernek még az itthoni pártok programja se számít sokat - semmit se leginkább - nehogy egy külföldi választásnál...

Kis ismeretterjesztés:
Republikánus Párt
Demokrata Párt
Elnökválasztás a fn-en

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szerintem, nekünk itt, Magyarországon teljesen mindegy, hogy ki lesz az amerikai elnök, ugyanúgy, ahogy Amerikának is mindegy, hogy Magyarorzságon ki van hatalmon.

A választásról az a véleményem, hogy Hillary Clintonnak szurkoltam, mert kíváncsi voltam, hogy milyen címet kapna a férje "first lady" helyett :-) és nem tudom, hogy ki lenne alkalmas, de Obama szimpatikusabb a 2 jelölt közül.

Az viszont nagyon gyenge "poén" volt, hogy a magyarok küldtek neki barackot. http://zseer.freeblog.hu/archives/2008/08/29/Obama_jam-a_csavo_akit_kenyerre_lehet_kenni

Ezt csak akkor múltuk alul, amikor Anett Pötschnek megmondták egy tévéműsorban, hogy mit jelent nálunk a vezetékneve. Kb. hasonló értelmi szint, mint a "barackot Obamának".

Azért is Obamának szurkolok, mert az jó lenne a Mensának. (Nem a nemzetközinek, nem az amerikainak, hanem a magyar Mensának.) Ha McCain nyerne, aki már 70 felett van, akkor Tibor bá tudna azzal kampányolni, hogy más is nyert választást az ő korában, és nem lenne jó, ha Tibor bá elnök lenne.

Quicksilver írta...

Szerintem meg nem tökmindegy, ugyanazon a Földön élünk.

ezkriszti írta...

Én is kíváncsi leszek az eredményre.
Ha 5 évvel ezelőtt megkérdik tőlem mi lesz előbb női vagy fekete elnöke az USÁ-nak? A nőire tippeltem volna és azt is csak a távolabbi időre.
Bár elnézve a recessziós helyzetet nem lesz valami könnyű dolga, bárki nyer.
Nekem szimpatikus Obama, de ez attól is lehet, hogy fiatal és jóképű. Nem ástam bele magam a témába. :-))

Quicksilver írta...

Nem lesz könnyű helyzetben, az biztos. Sokan mondják, hogy McCain jobb válságkezelő tudna lenni, mint ő, mondjuk ennyire már én sem értek hozzá. Nekem is ő a szimpatikusabb, meg az én szempontjaimból a 'kívánatosabb' elnöknek is. :-)